Een van de definities van eigenwijs is “de gewoonte om nooit raad van anderen aan te nemen.” Om dus te stellen dat een klant eigenwijs is, is op zich al een beetje dom! Je maakt de klant immers slechts even mee en ‘nooit’ duurt lang! Wie weet accepteert die klant alleen van jou als verkoper geen raad. En is dat eigenlijk niet zelfs een beetje verstandig?
Als je eerlijk bent, is die eigenwijze klant dus helemaal niet dom! Een verkoper is niet onafhankelijk en dus ook niet objectief ten aanzien van de keuze van de klant. Als jij als verkoper normaal echt de belangen van de klant vooropstelt, kan je je dus een beetje beledigd voelen dat deze klant niet naar je wil luisteren. Niet doen, toon juist respect. En LUISTER vooral goed naar eigenwijze klanten. Je kan er soms van leren! Sommige eigenwijze klanten zijn bovendien erg leuk.
Maar sommige eigenwijze klanten maken wel echt verkeerde keuzes. Mocht de klant in jouw ogen een onjuiste, risicovolle of gevaarlijke oplossing kiezen, is het aan jou de keuze om deze te gaan leveren of niet. Korte termijn voordeel (omzet) bijt mogelijk met lange termijn risico (reputatieschade). Gouden tip: hou je vast aan je eigen principes en gun deze omzet aan een concurrent!
Hou jij van eigenwijze klanten? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!