Op mijn vorige post werd gereageerd met maar liefst drie nogal stellige stellingen:
Klanten worden van alles wijs gemaakt.
Na de aankoop komen de mensen er achter dat ze gewoon zijn bedrogen.
Wist je dat 85% van ontevreden klanten veroorzaakt wordt omdat de beloftes van verkopers niet kloppen?
Zijn deze stellingen juist?
In mijn ogen absoluut niet! Er lopen gelukkig veel slimme, sympathieke en deskundige verkopers rond die zich heel goed realiseren dat een lange klantrelatie veel meer waard is dan een eenmalig order. Bovendien weten ze ook dat negatieve reacties op social media niet erg fijn zijn. Ik leer verkopers ook altijd: wees eerlijk als de klant niets aan je product/dienst heeft, je wint daardoor wellicht dan een ambassadeur voor het leven! En beloof tijdens de verkoop minder dan je gaat leveren, dat werkt goed voor de klanttevredenheid. Dus eerlijkheid is zelfs verkoopregel 1! Als de klant voelt dat hij/zij belazerd wordt, houdt de verkoop immers direct op.
Wat vinden jullie van die stellingen?
Nog een leuk weetje: als je liegt wordt jouw neus ook in werkelijkheid een ietsiepietsie langer. Dat komt doordat je bloeddruk stijgt!
Succes met de verkoop zonder verkooppraatjes!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!