Een van de grootste voordelen van standaardiseren is dat de kans op fouten kleiner is. Dat merkte ik bij mijn offertes, omdat ik die dus niet standaard wil hebben en compleet aanpas aan de klant. Nou, probeerde compleet aan te passen. Zoals altijd is haastige spoed zelden goed en zo stuurde ik laatst een offerte met enkele echt domme fouten er in weg naar een prospect. Die wees mij daar ook op, overigens op een heel sympathieke manier. Nu ben je geneigd om in eerste instantie de drukte de schuld te geven, maar ik weet dat die drukte een makkelijke smoes is. Het is de haast die niet goed is. Om dit soort blunders in de toekomst te voorkomen heb ik een soort extra controlesysteem ontwikkeld. Een checklist die ik doorloop voordat ik een offerte mail. Daarmee verwacht en hoop ik in de toekomst deze fout te voorkomen. Mits ik me aan mijn eigen afspraken houd, ook als de druk hoger is. Nee, juist als de druk hoger is!
Op de offerte is overigens wel een akkoord gekomen. Een hele lieve klant! Je mag dus fouten maken, maar geef ze wel toe en herstel ze netjes! En vooral: leer ervan en zorg ervoor dat je deze fout de volgende keer niet weer maakt.
Veel succes!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!