Discussie vermijden! Lees deze verkooptip van ISTNVorige week zat ik bij Van der Valk in Breda en luisterde weer vrolijk mee naar een gesprek dat aan het tafeltje naast mij gevoerd werd. Ze spraken zo luid, dat er geen sprake van afluisteren was.

Een man van een jaar of veertig vertelde dat de maanlanding destijds nep was. Die landing is helemaal niet gebeurd! Hij had het nog online gecheckt op de site van flat earth en daar stond ook dat het niet gebeurd was. Zie je wel! Zijn toehoorders waren het helemaal met hem eens!

Een man aan een aangrenzend tafeltje keek mij aan. Ik zag hoe hij moeite deed om zijn lachen te houden. Ook ik draaide mijn gezicht maar weg om mijn grijs te verbergen. Het laatste waar ik zin in had was een discussie met iemand met die mening. We zijn het compleet oneens over feiten.

Als je wel in direct gesprek bent met iemand met een in jouw ogen sterk afwijkende mening, hoe kan je dan vermijden dat het tot een discussie komt?

Luisteren is het toverwoord. Zolang je luistert kan je niks zeggen waar de ander op reageert. Val iemand niet aan, maar accepteer het gegeven dat iemand een andere mening mag hebben. En als die persoon zijn mening betitelt als feiten, vraag je af of jij de gewezen persoon bent om die persoon daarop te corrigeren. Je bent geen ouder of leraar van die persoon. Bovendien, weet jij zelf wel zeker of je gelijk hebt?

Een goede verkoper gaat discussies met klanten uit de weg! Of je nu de discussie wint of verliest, de relatie met de klant leidt er onder. Vooral als je wint!

Een afwijkende mening mag iemand natuurlijk hebben, maar toch even voor alle duidelijkheid: als de persoon dingen zegt die jou erg storen, beledigen of bedreigen, geef dan direct duidelijk jouw grenzen aan. Als die persoon niet zijn of haar communicatie of gedrag verandert, neem dan afscheid en vertrek. Zo’n klant wil je niet!

Ben je het met deze post eens of zie jij dit zakelijk anders? 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!