Deze uitdrukking is een afgekorte weergave van de Latijnse spreuk ‘tempora mutantur et nos mutamur in illis’ wat betekent ‘de tijden veranderen, en wij veranderen met hen’.
Dat meeveranderen wordt niet door iedereen even enthousiast omarmt. Mensen hebben vooral een hekel aan verplicht te moeten veranderen.
Maar aan de andere kan weet je dat niet de snelste, grootste of sterkste zal overleven, maar wel degene die zich het snelste aanpast aan veranderende omstandigheden. Constant aanpassen is dus de slimste strategie.
Hoe eerder je weet wat komende veranderingen zijn, hoe meer je je concurrent voor kan zijn. Dus de omgeving goed in de gaten houden. Afwijkende signalen snel oppikken. Maar ook hoe flexibeler jij je organisatie maakt, hoe sneller jij kan reageren. Vraag ook je medewerkers flexibel en creatief te zijn en beloon ze hiervoor.
En ja, een stoomtrein is nog steeds schitterend om te zien. Ga maar op bezoek bij het spoorwegmuseum. Een beetje nostalgie kan je best combineren met enthousiasme over veranderingen!
Wat gaat er dit jaar veranderen in jouw markt?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!