Je verzamelt heel veel plannen en de bijbehorende resultaten en sorteert ze daarna in een groep “doelstellingen behaald” en in een groep “doelstellingen niet behaald”. Daarna analyseer je de verschillen in doelstellingen en je constateert vijf verschillen.
Bij de geslaagde plannen hadden de doelstellingen vijf belangrijke overeenkomsten die de mislukte doelstellingen ontbeerden. Ze waren
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Als je dus wilt dat jouw doelstelling een grote kans van slagen heeft, dan check je jouw doelstelling met het controlelijstje SMART. Is jouw doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden? Zo niet, pas je doel aan. Zo wel, bedenk de stappen die je moet zetten om jouw doel te behalen en maak een goede planning van de uitvoering van de stappen.
Moeilijker dan dit is het niet. Maar onderschat het niet, je maakt snel een foutje in de formulering van je doelstellingen. Kies je doelstellingen zorgvuldig.
De theorie Smart helpt je jouw doelstellingen praktisch te formuleren en fouten te voorkomen!
De smart-methode is in de vijftiger jaren geïntroduceerd door Peter Drucker als onderdeel van de theorie Management-by-Objectives. Peter Drucker waarschuwde later zelf voor het nadeel van deze methode: “Laat deze methode een hulpmiddel zijn en niet het doel op zich!” Maar laat die waarschuwing geen vrijbrief zijn om je doelstelling maar eens lekker vrijblijvend te formuleren.
De i van Inspirerend wordt ook wel eens aan SMART toegevoegd. Dan krijg je Smarti en dan smaakt het nog lekkerder!
Heb jij je verkoopdoelen SMART geformuleerd??
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!