- Slecht voorbereid! Onvoorbereid op de verkeerde datum en tijd op het verkeerde adres.
- Slechte opening! De belangrijkste punten van de opening overslaan of er in blijven hangen. Geen klik maken met de klant en betrokkenheid creëren. Geen concrete doelstellingen besproken.
- Geen gerichte interesse in de klant! Geen gerichte inventarisatie waarmee probleem of uitdaging vastgesteld wordt en vertaalt naar euro’s en gevolg. Niet luisteren, geen aantekeningen maken.
- Geen oplossing bieden! Het product/dienst niet gepresenteerd als oplossing voor het probleem of uitdaging van de klant.
- Niet afsluiten! De afsluitvraag niet gesteld. (80% van de verkopers sluit niet af!) Onduidelijk in vervolgafspraken!
- Niet afwerken! De verkoopkans en offerte laten versloffen.
- Niet reflecteren! Niet leren van je fouten, niet nadenken hoe het beter kan. Of erger, je potentiele klant de schuld geven van het mislukken van jouw verkoopgesprek.
Fouten 1. Tot en met 6. heb ik echt wel gemaakt. Fout 7. niet! Als ik iets fout deed dan ontdekte ik dat wel als ik mezelf in de autospiegel streng aankeek na het gesprek! Als je nooit fouten maakt, dan doe je niks. Als je niet reflecteert, dan leer je niks!
Succes in de verkoop!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!