Meten = weten! Vandaar dat het verstandig is om de verschillende stappen in de marketingfunnel te meten! Je kan dan snel zien waar er verbeterpunten zijn!
Kijk maar in het voorbeeld van de deelanalyse Werving nieuwe klanten! Deelanalyse, want naast deze moet er ook eentje zijn van het bewerken en behouden van de vaste klanten. En eentje voor het terugwinnen van exklanten.
In deze deelanalyse Werving nieuwe klanten valt op dat het bedrijf slechts 20% van de leads bewerkt. Waarom? Wat zonde? Wat zou de omzet zijn geweest als 100% van de leads bewerkt waren?
Een belscore van 24% oogt fraai. Leuk wordt het als het een gemiddelde is van meerdere mensen, waarbij bijvoorbeeld de een 45% scoort en de andere 8%. Een keer meeluisteren en trainen van de laatste leidt tot aanzienlijke verbetering.
Hetzelfde geldt voor de overige scores. Het kwijtraken van 12% afspraken komt mogelijk door een fout bij het maken ervan! Zonde! Probeer ook vooral de reden te achterhalen waarom 57% van de offertes niet valt. Stel dat je dat naar 50% kan krijgen? You can’t win them all, maar een paar procenten meer is al lollig!
Kortom, meten, analyseren en verbeteren. Een plan, een andere aanpak, training en hulp waar nodig.
Heel veel succes ermee! En als je hulp nodig hebt … ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!