Verkopen is jouw vak en natuurlijk behandel je de klant als een koning! Eis is wel dat de klant zich koninklijk gedraagt. Dus als de klant zich onbehoorlijk gedraagt, heb jij het recht als verkoper de klant hier vriendelijk op te wijzen. Doe dit liefst op vragende en niet aanvallende wijze en spreek uit dat het bij jou niet goed voelt! Als de klant zijn of haar gedrag niet verandert, heb je het recht als verkoper om het gesprek af te breken. Beledigingen, seksistische of discriminerende opmerkingen hoeft niemand zich te laten welgevallen; een verkoper dus ook niet. Trek direct een duidelijke grens, meld de klant dat je dat niet wil horen en als de klant niet bijdraait, breek je het gesprek af. Bedreiging, verbaal of fysiek, is natuurlijk helemaal reden genoeg om direct het gesprek af te kappen. Loop desnoods weg of als het escaleert bel 112 en roep hard help! Overigens, dit stukje gaat over de uitzonderingen; de meeste klanten zijn leuke sympathieke mensen.
Wens je veel leuke klanten!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!