De funnel, of voor iedereen die net als ik veel van de Nederlandse taal houdt, de trechter, is een marketingmodel dat het proces beschrijft van doelgroep tot klant.
Slechts een op de vijftig klanten koopt direct! Oftewel 98% van de klanten heeft meerdere contactmomenten nodig om een aankoop te doen. De gemiddelde klant heeft zelfs tussen de vijf en acht contactmomenten. Deze getallen zeggen natuurlijk nauwelijks wat over jouw markt. Onderzoek zelf welke cijfers spelen in jouw product-markt-combinaties.
Al deze contactmomenten samen noemen we de customer journey. Deze constomer journey verschilt per klant. Natuurlijk kan je jouw klanten wel indelen in groepen die nagenoeg dezelfde stappen doorlopen.
Het is vanzelfsprekend belangrijk dat jouw potentiƫle klanten gedurende dit proces op het juiste moment de juiste informatie van je krijgen. Dat hele proces noemen we de marketing & salesfunnel.
De komende weken kan je verder lezen over dit marketingmodel. Volg ISTN, Jef van Wingerden of nog beter schrijf je in voor de wekelijkse gratis nieuwsbrief over verkoop- & marketing. Zie de eerste reactie voor de link om je in te schrijven. En ja, natuurlijk stap je dan in mijn funnel, maar jij bepaalt toch helemaal zelf welke stappen je verder zet!
Heb jij jouw funnel compleet uitgewerkt? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!