Deze matrix is bedacht door de slimme jongens van de Boston Consulting Group! Het model gebruiken marketeers als gereedschap om de productportfolio van het bedrijf te analyseren.

Het begrip Cashcow kent bijna iedereen. De cashcow is een product in een volwassen markt dat relatief het grootste marktaandeel heeft. Een relatief marktaandeel bereken je door jouw marktaandeel te delen door dat van jouw grootse concurrent. Een cashcow levert veel geld op en je kan dus flink oogsten.

Met het geld van je cashcow kun je investeren in nieuwe Questionmarks. Deze kunnen doorgroeien tot Stars en die weer tot nieuwe Cashcows. Dat is strategisch dus handig om te doen. Zo zorg je ervoor dat je ook in de toekomst geld kan verdienen.

De Cashcow zal vroeg of laat het loodje leggen of doorschuiven naar een Dog. Een dog is een trouw beestje dat jouw onderneming nog steeds (heel veel) geld oplevert, alleen zal je er niet meer in investeren. En als in de toekomst de dog niets meer oplevert of te veel kost dan liquideer je hem. Gelukkig is het geen echt hondje!

Als verkoper speel je een belangrijke rol bij productintroducties. Doe altijd extra je best want de BCG-Matrix maakt je dus duidelijk dat op lange termijn nieuwe producten nodig hebt om ook in de toekomst geld te kunnen verdienen. Geen enkel product heeft immers het eeuwige leven! ?

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!