Verkopen en Commitment en consistentie
Commitment betekent sterke betrokkenheid. De betrokkenheid van de klant heb jezelf in hand. Het begint al bij het maken van de afspraak. Zijn jullie het eens over het doel van de afspraak? Heb je inbreng van eventuele gesprekspunten gevraagd? Heb je gevraagd aan de klant om zich voor te bereiden op het gesprek? Heb je gevraagd of het handig is dat er meer medewerkers bij deze afspraak aanwezig zijn? Met elke vraag vergroot je de betrokkenheid van de klant bij de afspraak. En daarmee dus ook het mogelijke succes. In de opening van het gesprek vraag je nogmaals naar zijn of haar doel, vraag je wederom of hij punten in wil brengen en stem je de agenda af. Weer om de betrokkenheid van de klant bij het gesprek te vergroten. Zo wordt het jullie gesprek en niet jouw gesprek. Laat in de inventarisatie de klant veel aan het woord en laat in de presentatie van de oplossing de klant regelmatig bevestigen dat hetgeen jij aanbiedt, aansluit. Als je steeds voor al deze inbreng zorgt en als je ook de commitment van de klant stimuleert op de website van je onderneming tot en met je offerte, ben je ook nog consistent (samenhangend). En met al die commitment en consistentie overtuig je de klant van jouw oplossing voor zijn of haar problemen en uitdagingen.
Weet jij nog mooie voorbeelden?
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief van ISTN!