Het is niet leuk om een boze exklant te hebben. Vooral dat ex is gevaarlijk!
Klanten mogen boos worden, zeker als ze gelijk hebben omdat jij of jouw bedrijf iets doms doet of iets belangrijks nalaat. Het is in zo’n geval terecht dat ze boos worden, dus toon vooral begrip voor de boosheid en los het probleem ruimhartig op. Het zit trouwens niet altijd in geld, soms is excuus en begrip voldoende. Vergeet niet, ook jij mag fouten maken. Mits je dat toegeeft en de gevolgen netjes oplost!
Maar de wet van Murphy werkt helaas ook bij jou en soms verkloot je het zo erg dat de klant liever afscheid wil nemen. Probeer dan in ieder geval de boosheid weg te halen en respecteer de keuze van de klant. Zorgen dat de klant minder of niet meer boos is, moet je hoofddoel zijn. Want:
Een boze exklant maakt 10 x meer antireclame, dan een tevreden klant reclame maakt.
Houd dus ook op social media de berichten over jou en jouw bedrijf in de gaten. Verschijnt er een negatieve recensie, reageer daar dan zo snel mogelijk onder. Blijf beleefd en eerlijk. En probeer het alsnog op te lossen. Ter geruststelling, als er tussen veel positieve recensies een negatieve tussen staat, is dat ook weer niet zo heel erg. Weet je waarom dat is? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!