Bouw rust in je verkoopgesprek! Haastige klanten kopen niet of slechts een klein beetje!
Supermarkten weten dat! Als je de supermarkt inloopt kom je op de groente-afdeling terecht. Een grote ruimte afdeling na dat smalle inlooppoortje. Net als een smalle rivier die uitmondt in een breed meer. En net als het water vertragen de mensen hun snelheid op deze ruime vertragende afdeling. Ze lopen daarna dus met een rustiger tempo door de supermarkt en kopen dus meer! Slim gemaakt, hè! Dat onder in je karretje je kwetsbare groente ligt, neemt de supermarkt voor lief.
Stel een klant heeft een gesprek met jou van een half uur of een gesprek van een uur of eentje van anderhalf uur. Zit er een verband in de tijd en de kans op een order? Zit er een verband in de tijd en de grootte van de order? Ik weet het, maar overtuig jezelf door het dit komend jaar eens te meten.
Hoe kan je je gesprek zinvol vertragen? Maak de opening niet langer dan nodig is, anders irriteer je de klant. Besteed vooral meer tijd aan je inventarisatie. Stel meer vragen en schrijf meer op! Je zal zien dat het gesprek ook meer diepgang krijgt. Je presentatie kan dan weer korter, want je weet wat de klant wel en niet interesseert en je laat de voor de klant oninteressante stukken dus weg. En de afsluiting gaat dan misschien wel vanzelf.
Succes met de verkoop!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!