Ben je ontevreden over je omzet van 2017?
En wil je dat in 2018 anders zien? Dan wordt het tijd om eens te evalueren wat er in het afgelopen jaar niet goed ging. Evalueer niet met een lang verhaal. Evalueer in cijfers. Vul het schema in, dan weet wat je moet veranderen. Dan weet je wat je komend jaar anders moet doen! Ben je ontevreden over de uitkomsten en je wilt hulp om de aantallen of de scores omhoog te krijgen? Neem contact met me op. Succes met het evalueren! Jef van Wingerden ISTN Training & Advies P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! Ontvang GRATIS verkooptips in je mail!
De achteruitkijkspiegel is een belangrijk verkoopinstrument!
Als je die tenminste ervoor gebruikt! Erg handig voordat je bij een klant naar binnenstapt. Kijk jezelf aan en trek een glimlach. Als je glimlacht kom je vriendelijker en open over! En daarmee wordt je komende verkoopgesprek vast leuker. Ook is de achteruitkijkspiegel handig om terug te kijken na het verkoopgesprek. Kijk jezelf aan en spreek uit wat je van het gesprek vond. Geslaagd gesprek, matig of mislukt? Geef bij mislukkingen niet de klant de schuld of als die klant te aardig was, een andere omstandigheid. Zoek het bij jezelf! Wat deed jij goed in dit gesprek en wat had je beter kunnen doen. Door jezelf na elk gesprek deze vragen te stellen, kan je jezelf flink verbeteren. Vooral als je bij een minder gesprek ook afvraagt hoe het kwam dat jij dat gesprek niet beter gekregen hebt. Wat was de oorzaak en wat kan je de volgende keer anders [...]
Heeft verkooptraining wel zin?
Toen ik vertegenwoordiger werd heb ik een uitstekende verkooptraining gekregen. Naast deze training werd er ook overvloedig alcohol geschonken en prima gegeten. Kortom, we hadden een hoop lol en kregen nog een certificaat toe. Wow! Om eerlijk te zijn heb ik nauwelijks iets uit die training ooit toegepast in de praktijk. In de tijd dat ik verkooptrainer werd, heb ik (met schaamte) aan die periode teruggedacht en me de vraag gesteld waarom ik niets met deze training gedaan heb. De trainer die mij trainde als verkooptrainer gaf mij het antwoord. Mijn toenmalige salesmanager had geen aansluiting met deze training. Hij controleerde niet of ik hetgeen dat getraind was ook toepaste in de praktijk. Als je dat een tijdje achterwege laat, is alle kennis zo weg. Is het niet een beetje flauw om je manager de schuld te geven en het niet bij jezelf te zoeken? Beetje wellicht, maar ik was [...]
Omzet laten liggen!
In de blog "Wat is een klant waard? Deel 2" stelde ik al dat de fietsenmakers in mijn dorp geen enkele moeite doen om mij als klant te behouden. Nu is dat een beetje te kort door de bocht. Want ze zijn (ik ken er twee) vriendelijk en staan graag voor mij klaar. Of ik nu voor de aankoop van een fiets kom of een reparatie, ze nemen de tijd voor me. Enkele jaren geleden kochten mijn vrouw en ik twee prachtige hybride sportfietsen. We waren uitgenodigd om in een team de Alpe d'HuZes te gaan beklimmen. Naast de twee fietsen kochten we dan ook een goede fietsendrager en nog veel meer. We waren zo vol van het aanstaande avontuur, dat we de fietsenhandelaar er alles over vertelden. Je zou verwachten dat de beste man gebruik zou maken van de promotiekansen voor zijn zaak op social media: "Weer twee fietsen van [...]
Wat is een klant waard? Deel 2
In mijn vorige blog heb ik met rekenen een slager enthousiast gekregen over het resultaat van zijn advertentie waarin hij ‘slechts’ twee nieuwe klanten wierf. Door uit te rekenen wat een potentiele klant waard is, kun je ook uitrekenen hoeveel toekomstige omzet je binnengehaald hebt. Dat je hard aan het behoud van klanten moet werken, is natuurlijk wel een randvoorwaarde. Voor bedrijven waar de klanten niet wekelijks kopen, is de rekensom ook te maken! Bijvoorbeeld een fietsenzaak: je koopt niet wekelijks of jaarlijks een fiets. Maar ook een fietsenhandelaar weet wat het werven van een jong gezin als klant waard is. Begint met kinderfietsje, naar schoolfiets en eindigt met elektrische bikes voor opa en oma. Stel weer vragen en laat de ondernemer de waarde van een klant zelf berekenen! Zo krijg je nooit discussies over de waarden en uitkomsten! Gemiddeld gezin: 2,2 personen. Om de 20 jaar een nieuwe fiets, dus [...]