Leren om met klanten om te gaan!
Mijn dochter doet de opleiding Retail Management en maakt bij haar stage in de supermarkt de meest bijzondere klanten mee. Vriendelijke en beleefde klanten. Maar ook onbeschofte en agressieve klanten. Alcoholisten begrijpen niet dat er na 20.00 geen alcohol meer verkocht mag worden en beginnen ook hele discussies. Dagelijks wordt ze uitgescholden, waarbij “kutwijf” standaard is. In het begin was ze misschien verbluft en timide, maar nu vermaakt ze zich uitstekend. Ze kan zich prima verdedigen en geeft geen krimp om de mening van onredelijke personen. Ook omdat het hele team van medewerkers inclusief de leiding, elkaar steunen tegenover onbeschofte mensen. Een klant koning? Niet als die kutwijf roept! Ik vroeg haar wat ze het leukste vond. “Dat zijn groepjes jongens van een jaar of 14 die om een mondkapje komen vragen. Ik antwoord dan altijd vriendelijk dat kinderen onder de 12 geen mondkapje op hoeven. Zo leuk, die [...]
Pas op met jouw communicatie!
LinkedIn is een zakelijk netwerk en dus kunnen de zakelijke kanten van politiek en corona interessante gespreksonderwerpen zijn.Sommige reacties vallen mij op vanwege felheid, uitgesproken standpunten of onbeschoft taalgebruik.Geen blad voor je mond nemen kan prijzenswaardig eerlijk en soms zelfs lekker zijn. Maar vraag je wel af wie je met je reactie wilt bereiken èn wat je met je reactie wilt bereiken.Politieke voorkeuren zijn aardig volgens de Normaalverdeling te verdelen. Het overzicht geeft een beeld hoe Nederland zich nu ongeveer verhoudt. Los van elke politieke mening, door je hard af te zetten tegen de middenpartijen, zet je je ook af tegen een flink aantal Nederlanders. En mogelijk dus tegen een flink aantal potentiële klanten! Is dat zakelijk handig? Realiseer je ook dat vaak een commentaar meer over de schrijver ervan vertelt dan waar het over gaat. Een soort visitekaartje dus. Commentaar is prima, vooral al het goed onderbouwd en op duidelijke [...]
De lente komt eraan!
De lente komt eraan! Van -15 naar 17 graden in een weekje! Van een spiegelgladde witte winterwereld met schaats- en sneeuwpret, naar een lentewandeling zonder jas. Zo’n bijzondere overgang kan ik me niet herinneren. Jij wel?Helaas verpest Covid-19 nog het echte lentegevoel. De terrasjes zijn nog gesloten en bij de winkels kan je alleen terecht om af te halen. Hopelijk zorgt het warme weer dat we het weer fijn vinden om lokaal te kopen. Als het nat, koud en glad is, is het laten bezorgen van je aankopen natuurlijk erg verleidelijk. Maar nu is het lekker weer! Bestel dus zoveel mogelijk bij je lokale ondernemers. En maak gebruik van de afhaalservice van de horeca bij je in de buurt. Je moet er toch niet aan denken dat straks in de zomer de helft niet meer opengaat!Koop jij lokaal? Welke lokale ondernemer zou jij wel eens in het zonnetje willen zetten?Jef [...]
Oplichters worden eindelijk aangepakt!
Ik lees net in Trouw dat consumenten die opgelicht zijn voortaan via de rechter hun geld kunnen terugvorderen! Tot nu was je machteloos als je bijvoorbeeld via Marktplaats opgelicht was. Je had netjes de betaling gedaan, maar de andere partij liet niks meer van zich horen. Banken gaven geen informatie vrij vanwege de privacywetgeving en de politie had geen capaciteit om erachteraan gegaan. “Ja meisje, het is gemeen maar die 90 euro die je overgemaakt hebt, krijg je niet meer terug.” Niet leuk om te moeten zeggen tegen je dochter die dacht via Marktplaats iets leuks gekocht te hebben. Voor 90 euro heeft ze drie dagen moeten werken en die zijn nu afgepakt door een crimineel. Zielig en vergis je niet, er zijn ook types die voor tonnen de boel opgelicht hebben! “Ze liet via haar laptop zien dat ze mijn auto betaald had maar dat was nep.”, zei [...]
Dankbaar voor Dove in deze coronatijd!
“Afstand houden, thuis blijven en je handen kapot wassen!”, zo luidde de opdracht van onze Ministerpresident. Ik heb dat serieus genomen. En het lukte! Door vaak mijn handen te wassen, kreeg ik kloofjes en die doen pijn. Dat is niet fijn en in tegenstelling tot vaak wassen, niet echt nodig! Er schoot een reclame van Dove door mijn hoofd van een jongedame die zich in bad zat in te smeren met voedende crèmezeep. Maar gauw Dove gekocht. En gedurende deze coronatijd gebruikt. Vaak en veel! Mijn handen zijn zacht en geen kloofjes. En ruiken ook nog eens lekker. Dove heeft geen woord gelogen in haar reclame! Sterker, ik ben blij en dankbaar dat ik dat nog wist en daardoor kocht. Zo informerend werkt reclame ook! Mocht je denken dat ik voor stuk dit betaald ben door Dove, zit je ernaast. Niet dat ik daar principieel op tegen, als je [...]