Blogs

Blogs2021-09-28T07:38:05+00:00

1609, 2021

Geniet elke dag!

Daar kwam hij op mij afgelopen, mijn favoriete salesmanager. Ik werkte onder hem in de tijd dat een salesmanager nog hoofdvertegenwoordiger heette. Een grote man met een grote snor en altijd een grote glimlach. Hij lachte ook zo met zijn ogen. Maar nu keek hij me aan en lachte niet. Hij herkende me ook niet meer. Niet omdat ik zo veranderd ben maar omdat hij vanwege Alzheimer niemand meer herkent! Ik dacht terug aan de vele leuke ervaringen die ik met hem had. Die keer dat hij een verkoopactie gepresenteerd had en al vijf minuten later kwam informeren of er al wat verkocht was. Steeds stak hij zijn hoofd om de deur en vroeg grijnzend “Hoe is het met de actie?” Als vertegenwoordigers besloten we maar snel wat te verkopen. “Want hij blijft anders zeuren!” Het werkte wel. We hadden er best lol om. Zijn mooiste verhaal speelt in [...]

408, 2021

Presentatietechniek! Verklein de prijs maar doe dat niet met de opbrengsten!

Grappig perspectief ontstaat als je EU als eenheid presenteert! Dan verandert de de medailletabel die nu wereldwijd gedeeld wordt, nogal! Is het wel eerlijk om de medailles van alle EU-landen op te tellen? Ik vind van wel! De Verenigde Staten combineert immers ook de medailles van de 52 staten en ook GB is een combinatie van Engeland. Schotland, Wales en Noord Ierland. En ook China bestaat ook uit nogal wat landen. Europa staat opeens op de eerste plek en heeft meer medailles dan China en de Verenigde Staten samen! Wow! De optelling symboliseert mooi de macht en kracht van samenwerkend Europa! Je ziet wat je met een andere wijze van presenteren kan bereiken! In de verkoop gebruik je een verkleintechniek voor de prijs, maar dus niet voor de opbrengsten. Die presenteer je zo mooi mogelijk, zonder te jokken. Net als nu met de medailles! Jef van Wingerden Verkooptraining voor [...]

2807, 2021

Nooit een klant uitdagen om naar de concurrent te gaan!

Gisteren informeerde een vriendelijke jongedame van Ziggo mij aan de voordeur dat zij ook glasvezel gingen aanbieden en of ik interesse had. Nee, geen interesse. Vandaag werd ik gebeld door ook al zo’n aardige jongeman die mij een aanbieding wilde doen voor internet via Ziggo! Hij vroeg (goed getraind) keurig door wat de reden was toen ik antwoorde geen interesse te hebben. De reden: ben heel lang een tevreden klant van Ziggo geweest, had zelfs nog een @home-adres! Door de aankoop van een nieuwe tv, wilde ik een andere ontvanger hebben. Nodig omdat de oude alleen scart-uitgang had terwijl mijn nieuwe tv echt hdmi wilde. Dat nieuwe kastje kon, alleen wel met een tariefsverhoging van 5 euro. Toen ik zei dat ik daar geen zin in had, kreeg ik te horen dat ik geen keuze had. Toen ik antwoordde dat ik altijd nog de keuze had om naar een ander [...]

1304, 2021

Leren om met klanten om te gaan!

Mijn dochter doet de opleiding Retail Management en maakt bij haar stage in de supermarkt de meest bijzondere klanten mee. Vriendelijke en beleefde klanten. Maar ook onbeschofte en agressieve klanten. Alcoholisten begrijpen niet dat er na 20.00 geen alcohol meer verkocht mag worden en beginnen ook hele discussies. Dagelijks wordt ze uitgescholden, waarbij “kutwijf” standaard is. In het begin was ze misschien verbluft en timide, maar nu vermaakt ze zich uitstekend. Ze kan zich prima verdedigen en geeft geen krimp om de mening van onredelijke personen. Ook omdat het hele team van medewerkers inclusief de leiding, elkaar steunen tegenover onbeschofte mensen. Een klant koning? Niet als die kutwijf roept! Ik vroeg haar wat ze het leukste vond. “Dat zijn groepjes jongens van een jaar of 14 die om een mondkapje komen vragen. Ik antwoord dan altijd vriendelijk dat kinderen onder de 12 geen mondkapje op hoeven. Zo leuk, die [...]

1603, 2021

Pas op met jouw communicatie!

LinkedIn is een zakelijk netwerk en dus kunnen de zakelijke kanten van politiek en corona interessante gespreksonderwerpen zijn.Sommige reacties vallen mij op vanwege felheid, uitgesproken standpunten of onbeschoft taalgebruik.Geen blad voor je mond nemen kan prijzenswaardig eerlijk en soms zelfs lekker zijn. Maar vraag je wel af wie je met je reactie wilt bereiken èn wat je met je reactie wilt bereiken.Politieke voorkeuren zijn aardig volgens de Normaalverdeling te verdelen. Het overzicht geeft een beeld hoe Nederland zich nu ongeveer verhoudt. Los van elke politieke mening, door je hard af te zetten tegen de middenpartijen, zet je je ook af tegen een flink aantal Nederlanders. En mogelijk dus tegen een flink aantal potentiële klanten! Is dat zakelijk handig? Realiseer je ook dat vaak een commentaar meer over de schrijver ervan vertelt dan waar het over gaat. Een soort visitekaartje dus. Commentaar is prima, vooral al het goed onderbouwd en op duidelijke [...]

U wilt geen blog maar een gesprek?

Vul uw gegevens hieronder in en verstuur direct!

    Geef nog even deze code in : captcha

    ISTN gaat zorgvuldig met uw gegevens om, zoals de AVG voorschrijft. Het pricacystatement vind je onderaan deze website.

    Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

    Jef van Wingerden

    Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
    Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

    Direct contact:
    073 - 8513204
    06 - 52335250
    info@istn.nl
    www.istn.nl

    Linken op Linkedin:
    https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



    Ga naar de bovenkant