De boot van Jeff!
Ik heet ook Jef, maar heb één f minder. Die f staat vast voor fortuin, want daarin verschillen Jeff Bezos en ik ook nogal. We hebben wel weer beiden een boot, maar die van mij is een kano. Veel handiger, omdat je er gemakkelijk onder een brug door kan varen zonder dat deze open of zelfs uit elkaar hoeft. Bovendien een miljoen keer goedkoper. Kortom, ik ben niet jaloers op mijn rijke naamgenoot. Veel mensen zijn wel jaloers en winden zich vreselijk op omdat die antieke brug De Hef uit elkaar moet voor het enorme jacht van Jeff. Ze vergeten mogelijk dat die hefbrug er ooit juist gekomen is vanwege de Rotterdamse drang om de schepen alle ruimte te geven. Dit weer om zoveel mogelijk zaken te doen; daar houden Rotterdammers van! Die 400 miljoen euro is een schitterende order voor de Nederlandse jachtbouw. We mogen trots en blij [...]
Eerlijkheid is verkoopregel nr. 1!
Heb jij dat ook? Afknappen als je het gevoel krijgt dat een persoon of een organisatie jou ONWAARHEID probeert te verkopen. Koop jij een auto waarvan je vermoedt dat er gerommeld is met de kilometerstand? Of geef je deze auto in onderhoud bij een bedrijf waarvan je vermoedt dat ze maar de helft uitvoeren van wat ze je factureren? Nee dus. Eerlijkheid is niet voor niets verkoopregel nr. 1 Ik noem nu wel twee keer de autobranche. Vroeger wellicht terecht, maar nu gedragen de gerenommeerde bedrijven zich echt wel fatsoenlijk. De zorg is eerder een branche die hard aan het rommelen is. Volgens een onderzoek van RTL zijn er zo’n 560 dubieuze zorgaanbieders. Er gaat immers veel geld om in deze branche! Gelukkig kan je toch via google-reviews checken of een bedrijf betrouwbaar is? Nou nee dus! De EU-autoriteit vond bij twee derde van de onderzochte webwinkels, boekingssites, zoekmachines [...]
Een Brabants probleem!
Wij wonen in het prachtige Brabantse dorpje Sint-Michielsgestel. Sommige inwoners spreken hier zo Brabants dat iemand uit de randstad echt ondertiteling nodig heeft. Bij carnaval verandert de naam in Bokkendonk. Kortom kei-Brabants!In dat dorpje staat op loopafstand van mij de Aldi. Ik haal hier vaak te voet mijn boodschappen en wordt daar dan geholpen door vriendelijk personeel. Toch zit een ding mij daar nu dwars! Ze krijgen sinds kort de goederen aangeleverd vanuit een ander distributiecentrum en deze bevindt zich niet in Brabant. Dat merk je niet, totdat je, in opdracht van vrouw en dochters, worstenbroodjes moet kopen. Die hebben ze niet meer omdat het nieuwe distributiecentrum, als niet-Brabants bedrijf, deze niet in het assortiment heeft!Zeur ik? Maakt wel of geen worstenbroodje wat uit? Nou, wel in Brabant! Vergis je niet, het worstenbroodje staat op de Nederlandse lijst van waardevol en uniek immaterieel erfgoed. Per jaar worden er zo’n vijfentwintig miljoen [...]
Commercieel denken!
De grote jongens uit de buurt plaagden een klein jongetje een beetje. Ze riepen hem regelmatig bij zich. Dan lieten hem dan kiezen tussen een euro en een tien eurocent muntje.En iedere keer lagen ze dubbel van de pret als het domme jongetje het 10 eurocent muntje koos. Een vriendelijke bejaarde man uit de buurt hoorde het en waarschuwde het jongetje later dat hij steeds geplaagd werd. Hij legde uit dat een euro tien keer meer waard was dan het 10 cent muntje. Het jongetje glimlachte en antwoordde “Als ik de euro kies, houden ze ervoor altijd mee op. Nu heb ik al bijna twintig euro aan 10 eurocent muntjes!” Dit jongetje brengt het vast nog ver in het leven! Hij kan in ieder geval prima commercieel denken! Jef van Wingerden Verkooptraining voor jouw verkopers: ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid! [...]
Klantenservice, dus niet voor potentiele klanten!
Wat betekent Klantenservice? Het staat er letterlijk! Service voor klanten! Niet-klanten oftewel potentiele klanten, daar is bij de verkoop geen interesse in of tijd voor!Toen ik een bedrijf belde voor informatie over een product, werd ik vriendelijk te woord gestaan door de medewerker van de klantenservice en maakte ze een terugbelnotie. Toen ik na een week terugbelde en aangaf dat ik niet gebeld was, deed zij dit weer. Heel vriendelijk. Maar het telefoontje bleef weer uit.Heb het bedrijf gegoogeld en de Google reviews gelezen. Vreselijk! Als ik de directeur van dit bedrijf was, zou ik met een rood hoofd mezelf voor minstens een week voor straf in de hoek zetten en daarna een flinke reorganisatie doorvoeren!Omdat ik toch nieuwsgierig was, heb ik het bedrijf bezocht. Het bleek een schitterend bedrijf met een bijzonder assortiment te zijn! Ik werd vriendelijk ontvangen door een jongedame die me zelfs een plattegrond gaf. Ook [...]