Een verkoopteam met alleen maar toppers is elke dag taart!
Een verkoopteam met alleen maar toppers? Dat is net als elke dag taart. En dat lijkt misschien leuk, maar is dus reuze ongezond voor je organisatie. Vroeg of laat neemt toch een van de verkooptoppers zijn/haar ontslag en moet je op zoek naar een andere topper. En hoe goed (en duur) die nieuwe topper ook is, het kost minstens een jaar voordat deze op hetzelfde niveau functioneert als zijn of haar voorganger. Je krijgt dus te maken met tegenvallende verkoopcijfers, met alle gevolgen voor de rest van de organisatie. Hoe kan je dit voorkomen? Het BCG-model voor een solide productportfolio schetst ook voor een verkoopteam het strategische juiste antwoord. (Ken je het model nog, het model met de questionmarks, stars, cashcows en dogs?) Een goed verkoopteam is dus niet een verkoopteam met alleen maar toppers, maar uit een uitgebalanceerde mix van jonge honden, gedreven groeiers, toppers en een stel [...]
Wat je al niet kan leren in een cafetaria!
Bron: Frietopia.nl Een simpel maar compleet verkoopgesprek in een cafetaria: Ik liep een cafetaria binnen en de verkoper achter de balie begon zijn verkoopgesprek. “Goedemiddag.” Ik reageerde met goedendag en de verkoper begon het inventariseren met “Waar kan ik van dienst mee zijn?” “Doe mij maar een frietje Oorlog.” De verkoper noteerde het op een briefje en ging verder met inventariseren door te vragen of ik er nog een lekkere snack bij wilde. “Doe er maar een kroketje bij.” De verkoper vroeg me welke soort kroket ik wil en ik koos voor een Bourgondische vleeskroket. “Wilt u er mosterd bij of een andere saus?” “Graag mosterd.”. “Wilt u er wat bij drinken?, vroeg de verkoper tijdens het noteren van de kroket en de mosterd. Ik koos een cola. “Een frietje Oorlog, een Bourgondische vleeskroket met mosterd en een cola, heb ik zo uw bestelling compleet?”, vatte de [...]