In 5 stappen creëer je veel meer kansen voor het nieuwe jaar
Het nieuwe jaar biedt ons weer 365 dagen met volop kansen en mogelijkheden. Om die te pakken zal je wel wat moeten doen. Door de onderstaande vijf stappen te volgen creëer je veel meer kansen, ook bij personen/bedrijven die geen behoefte hebben aan jouw product. Stap 1. Wees creatief Creativiteit is een competentie waarmee je geboren wordt en ieder mens heeft deze eigenschap dus in meer of mindere mate. Maar zoals alle competenties, valt ook deze te trainen. Buiten kaders durven denken is de kern, die te vertalen is naar “denk vooral niet aan jouw product of dienst als je contact met anderen hebt.” Stap 2. Zoek contact Dat kan op tientallen manieren. LinkedIn is een makkelijke en efficiënte contactenmaker, maar bellen kan ook. Of via familie, vrienden of relaties. Contacten heb je zo, je hoeft er alleen maar om te vragen. Denk niet dat het automatisch jouw kant [...]
Humor
Tijdens mijn presentatie over reclame vertel ik dat kinderen uitermate effectief communiceren. Mijn jongste dochter roept “Drinkenkoekie” en maakt daarmee in 1 woord duidelijk wat ze wil. Mijn oudere dochter vraag “Lieve papa, mag ik alsjeblieft wat drinken en een koekje?” Dat klinkt taaltechnisch beter en is beleefder, maar heeft wel tien keer zoveel woorden nodig. Daarna vertel ik dat wij als volwassenen soms bijna onbegrijpelijk en via de band communiceren. Als grappig voorbeeld “Gisteravond zei ik tegen mijn vrouw “Zullen we vanavond vroeg naar bed toe gaan?”, maar mijn vrouw antwoordde “Doe maar niet, ik ben moe.”. Tijdens een van deze presentaties bleef het doodstil na dit grapje, dus toen ik later terugkwam op het punt humor in communicatie greep terug ik naar dit moment. “Jullie glimlachten niet eens, terwijl ik meestal flink gelach krijg na dat grapje.” Een van de aanwezigen antwoordde “Nou, dat soort intieme detail [...]
Golfen in de mist
Samen met een relatie had ik afgesproken een rondje golf te lopen begin december. Het was een akelig koude dag, die zonnig begon, maar daarna toch echt mist bracht. Nou ja, op de kou kan je kleden, dus na een kop stevige erwtensoep toch de baan maar op. Het was immers nog niet zo heel erg. De mist werd toch wat dikker dus was het veel verstandiger geweest om te stoppen, maar wij waren die dag niet heel erg verstandig! De mist gaf het een spel een extra handicap; het zicht was nog maar zo'n 100 meter! Tot mijn verbazing werkte deze extra handicap opeens als voordeel. Doordat je de verre afstanden niet kon zien, laat staan dat je de green (het einddoel zag), bleef er maar een enkele doelstelling over bij het slaan van de bal. Rustig rechtdoor slaan. Want als je dat niet deed, zou je onmogelijk [...]
Een verkoopteam met alleen maar toppers is elke dag taart!
Een verkoopteam met alleen maar toppers? Dat is net als elke dag taart. En dat lijkt misschien leuk, maar is dus reuze ongezond voor je organisatie. Vroeg of laat neemt toch een van de verkooptoppers zijn/haar ontslag en moet je op zoek naar een andere topper. En hoe goed (en duur) die nieuwe topper ook is, het kost minstens een jaar voordat deze op hetzelfde niveau functioneert als zijn of haar voorganger. Je krijgt dus te maken met tegenvallende verkoopcijfers, met alle gevolgen voor de rest van de organisatie. Hoe kan je dit voorkomen? Het BCG-model voor een solide productportfolio schetst ook voor een verkoopteam het strategische juiste antwoord. (Ken je het model nog, het model met de questionmarks, stars, cashcows en dogs?) Een goed verkoopteam is dus niet een verkoopteam met alleen maar toppers, maar uit een uitgebalanceerde mix van jonge honden, gedreven groeiers, toppers en een stel [...]
Wat je al niet kan leren in een cafetaria!
Bron: Frietopia.nl Een simpel maar compleet verkoopgesprek in een cafetaria: Ik liep een cafetaria binnen en de verkoper achter de balie begon zijn verkoopgesprek. “Goedemiddag.” Ik reageerde met goedendag en de verkoper begon het inventariseren met “Waar kan ik van dienst mee zijn?” “Doe mij maar een frietje Oorlog.” De verkoper noteerde het op een briefje en ging verder met inventariseren door te vragen of ik er nog een lekkere snack bij wilde. “Doe er maar een kroketje bij.” De verkoper vroeg me welke soort kroket ik wil en ik koos voor een Bourgondische vleeskroket. “Wilt u er mosterd bij of een andere saus?” “Graag mosterd.”. “Wilt u er wat bij drinken?, vroeg de verkoper tijdens het noteren van de kroket en de mosterd. Ik koos een cola. “Een frietje Oorlog, een Bourgondische vleeskroket met mosterd en een cola, heb ik zo uw bestelling compleet?”, vatte de [...]