Veranderen kost tijd
Voor de aanbouw van onze nieuwe keuken werd de deur naar de bijkeuken tijdelijk vastgetimmerd. Het verbaasde me hoe vaak ik onnadenkend geprobeerd heb deze deur weer te openen om iets uit de kast in de bijkeuken te pakken, terwijl ik zelf deze kast leeggehaald en daarna gesloopt had. Een betere oefening kan je toch niet hebben? Zelf de boel weghalen, zelf de boel slopen, weten dat de bijkeuken helemaal leeg is. Dan moet het toch ondertussen wel duidelijk zijn dat ik daar niets hoef te halen. Nee, keer op keer probeerde ik gewoontegetrouw die deur te openen om even gauw wat te pakken. En keer op keer dacht ik bij mezelf “Wat ben ik toch stomme …”. Uiteindelijk stopt het! Uiteindelijk raak je gewend aan de nieuwe situatie en bouw je nieuwe automatismen op. Bij een constante herhaling van misgrijpen en het herhaaldelijk gebruiken van het alternatief, slijt [...]
Regionale verschillen
Toen ik verkoopvoorbereider was, had ik als onderdeel van een promotieplan voor een nieuwe Uitkrant een bierviltjes-actie bedacht. Fraaie bierviltjes die we dan in de cafés zouden leggen, was een goedkope en effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het managementteam vond omdat ik dit idee bedacht had, mij ook de aangewezen persoon om ze even weg te brengen naar alle cafés. Gelukkig zitten de meeste dicht bij elkaar. In de eerste stad waar ik de cafés bezocht, kreeg op de vraag of ik bierviltjes als promotieactie mocht neerleggen van de eigenaar steeds het antwoord “Ga je gang.” Dit antwoord kreeg ik in elk café, dus dat ging lekker snel. De tweede stad, slechts 10 km verder, was totaal anders. Elke eigenaar wilde het naadje van de kous weten over het nieuwe blad, wie de uitgever dan wel was, etc. Uiteindelijk kreeg ik ook daar toestemming, maar omdat dit [...]
De klant heeft niet altijd gelijk
Op Nu.nl stond onder de rubriek Wetenschap een aardig artikel over gelijk krijgen of gelijk geven. Mannen moesten hun vrouw tijdens dit experiment gelijk geven en zelfs zonder klagen dingen te doen als zij dat vroeg. Zelfs in die situaties waarin de man het gevoel had dat zijn vrouw het verkeerd zag. De vrouwen wisten niet dat de man deze opdracht had. Gedurende het onderzoek werd de kwaliteit van leven van zowel de vrouw als man gemeten met een score van 1 tot 10. Na twaalf dagen stopten ze het onderzoek omdat de mannen het gevoel hadden dat de vrouwen steeds kritischer werden. De geluksscore bij mannen daalde van een gemiddelde 7 naar 3. Bij vrouwen nam deze marginaal van een 8 naar een 8,5 toe. Toen ik dat artikel bericht doorstuurde op Facebook, kreeg ik met name reacties van vrouwen die vonden dat het onderzoek eenzijdig was en dat [...]
Prettig gesprek
Als verkooptrainer en partner van een trainingsbureau, voer je zelf natuurlijk ook verkoop- en inkoopgesprekken voor je eigen bedrijf. De parallel is groot, maar de verschillen tussen deze gesprekken maken het voor jou als inkoper toch veel makkelijker, in ieder geval voor jouw gevoel als verkoper. Een verkoper wil bijvoorbeeld graag een afspraak met mij, de potentiële klant. Hoewel, ik kom toch regelmatig bedrijven tegen die het wellicht zo druk hebben, dat ze niet reageren op een email van me of ingestuurd websiteformulier. Verbazend, maar niet zo erg, want er zijn gelukkig nog veel meer bedrijven waar ik uit kan kiezen. Een goede voorbereiding biedt jou als inkoper veel voordelen, maar mocht je het keer vergeten zijn, dan laat je je in het gesprek leiden door de verkoper en je beslist gewoon niks. Je kunt achteraf ook wat onderzoek doen en er op terugkomen. Dit kost jou en de verkoper [...]
Oefening creativiteit
Creativiteit is een competentie waarmee je geboren wordt en ieder mens heeft deze eigenschap dus in meer of mindere mate. Maar zoals alle competenties, valt ook deze te trainen. Buiten kaders durven denken is de kern. Een aardige oefening is die van de negen stippen. Verbind de negen stippen met een rechte potloodlijn, waarbij je je potlood op papier zet en hem er niet afhaalt en je mag drie keer een scherpe hoek maken. Dus dit mag: en dit mag niet: en dit ook niet: verbind de negen stippen: En kom je er niet uit, bel of mail ons! P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid! Ontvang GRATIS verkooptips! Informatie over Incompany Training!