Jaren geleden had een jong stelletje op zaterdag een auto gekocht bij een autobedrijf. Enthousiast tekende het meisje het koopcontract en blij verlieten ze het pand. De maandagmorgen erop kwam het meisje huilend vertellen dat de relatie uit was. En dat zij alleen de auto eigenlijk niet kon betalen. Ze was echt in paniek. De eigenaar van het autobedrijf stelde haar gerust en scheurde de koopovereenkomst door. Verbaasd vroeg het meisje of ze dan geen boete hoefde te betalen of zo. “Natuurlijk niet.” antwoordde de eigenaar. “Je bent nergens toe verplicht. Wat ik wel leuk zou vinden als je later een auto koopt dat je hier even komt kijken, maar ook dan ben je natuurlijk niet verplicht om iets te kopen.” Als verkoper blijf menselijk dus!
Een paar jaar later kwam het meisje met haar nieuwe vriend een nieuwe auto kopen. Daarnaast bleek dat via de familie en kennissen van het meisje het autobedrijf negen nieuwe klanten had gekregen.
De eigenaar van dit autobedrijf was mijn broer en zo kreeg ik al op jonge leeftijd commerciële lesjes. Het bovenstaande verhaal speelde vorige eeuw en in het guldentijdperk. Best even terug dus. Is het nu anders?
Een klant van een bekende keukenzaak was voorgehouden dat ze 25% korting zou krijgen op de keuken die ze wilde kopen. Maar nadat ze getekend had, bleek die korting niet voor die keuken te gelden. Toen ze vanzelfsprekend de aankoop wilde annuleren moest ze 30% annuleringskosten betalen. Omdat ze hier zo boos over was, filmde ze het incident met als resultaat dat de verkoper haar ook nog eens fysiek aanviel. Als verkoper, blijf menselijk en gedraag je fatsoenlijk! Dat filmpje deed het uitstekend op internet! De keukenzaak heeft de voorwaarden aangepast en de verkoper ontslagen. Maar dit incident heeft het imago van deze zaak was flink beschadigd.
Je kan een schadevergoeding vragen aan de klant die een order annuleert. Maar als het niet echt nodig is en de klant geeft een redelijke verklaring voor de annulering, kan een menselijk gebaar meer voor je bedrijf doen. Voor dat je het weet krijg je de beste gratis reclame via social Media. Dat kan veel voor je bedrijf betekenen. Blijf menselijk dus!
Lees meer Blogs over verkoop
Lees meer Verkooptips
Veel succes in de verkoop!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!