Je hebt een haat-liefdeverhouding met je concurrenten. Heb je net een offertetraject gewonnen, dan denk je met gepaste medelijden aan de verliezende concurrenten. Je weet wat ze voelen; ook jij wint niet elke offerte! En als jouw potentiele klant kiest voor de concurrent, ga je mogelijk ook nog eens twijfelen aan je aanbod, je offerte of je prijs.
Dat twijfelen heeft ook zo zijn goede kanten. Loop alles nog eens na, kan het beter, efficiënter, leuker, spannender of overtuigender. Dankzij al die concurrenten moet je dus steeds aan jouw aanbieding werken. Dit houdt jou en je bedrijf jong!
Een andere reden om blij te zijn met concurrentie is omdat er echt heel veel klanten zijn! Moet er niet aan denken om echt iedereen als klant te hebben. Sommige klanten willen een expertise die ik niet heb. Of kiezen voor een andere aanpak dan waar ik enthousiast van word. Dat mogen ze, die klanten horen dan gewoon beter bij een concurrent dan bij mij!
Het belangrijkste is om te weten WAAROM iemand koos voor een ander dan voor jou (mij). Het antwoord op die vraag geeft de informatie waarmee je je bedrijf of aanbieding kan verbeteren. Of de geruststelling dat het logisch was dat ze voor de concurrent kozen en dat deze klant niet bij je hoorde!
Hoe denk jij hierover? ?
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!