Het ging om een contract van drie ton (wow!) en de ondernemer wilde persé de contracten tekenen op de komende woensdagmiddag want een ander tijdstip kon echt niet. Ondanks het grote zakelijk belang antwoordde ik dat ik die middag niet kon, omdat wij thuis het kinderfeestje van mijn dochter zouden vieren. En dat mijn vrouw mij zou vermoorden als ik zou wagen daar niet bij aanwezig te zijn. Hoe denk je dat de klant reageerde? Hij antwoordde lachend dat ik mijn prioriteiten goed wist te stellen en dat hij daarom graag zaken met mij wilde doen! En we kozen een ander tijdstip! Geen enkel probleem.
Een andere kwestie, ik had toch even moeite om een complete training te moeten verplaatsen vanwege een uitvaart. Totdat ik bedacht dat de betreffende klant zelf een grote uitvaartonderneming was, zodat ik ervanuit kon gaan dat juist zij hiervoor begrip zouden hebben. En wat denk jij, zou een ander bedrijf geen begrip hebben gehad? Natuurlijk wel.
Natuurlijk geef je graag prioriteit aan jouw klanten! Tenslotte wil je de klant ter wille zijn. Maar schuif jezelf en jouw privéleven niet voor de klant aan de kant. Kies voor jezelf! Klanten accepteren dat niet alleen, ze respecteren het ook! Klanten zijn mensen en ook menselijk!
Uitzonderingen bestaan natuurlijk! Geef die uitzonderlijke persoon die er geen begrip voor heeft, de contactgegevens van je grootste concurrent!
Ooit al voor zo’n keuze gestaan? En wat koos je?🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!