Als je naar iemand wijst, wijzen de meeste vingers naar jezelf! Zo leerde een trainer naar mij een fraai stukje moraal. Een soort “Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!”
Maar wijzen is ook bijzonder effectief. Op een snelle wijze met slechts een vinger duidelijk maken wie of wat je bedoelt. Of welke richting zelfs. Je hebt niet voor niets een wijsvinger! Deze effectieve manier van iets duidelijk maken, delen we met andere primaten, zoals de chimpansee. Die weet ook met een vingertje duidelijk te maken dat die een banaantje wilt.
Met een vinger wijzen in een verkoopgesprek komt vastberaden en doelgericht over en mag je dus best een keertje doen. Een keertje is iets anders dan doorlopend, want dan komt het drammerig en dominant over. De persoon die ik dat een gesprek doorlopend zag doen, wist dat niet van zichzelf. Kostte ook even moeite om dat aangeleerde gedrag weer te doorbreken. Maar als je dat wilt, dan lukt dat.
Daarom is het handig om af en toe iemand mee te nemen als je naar klanten gaat. Of iemand laten luisteren als je in de winkel een klant helpt. Een videocamera tijdens een training werkt ook prima. Altijd irritant om jezelf te zien en te horen, maar je leert er wel veel van.
Ben je het daar mee eens??
Jef van Wingerden
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!