Communicatie tussen mensen kent altijd vier niveaus!

Inhoud: waar hebben we het over.

Procedure: al dan niet formele afspraken en regels hoe het gesprek gevoerd wordt.

Interactie: hoe reageren de gesprekspartners op elkaar.

Gevoel: welke gevoelens spelen er tijdens het gesprek.

De eerste twee zijn makkelijk waarneembaar. Om de laatste twee waar te nemen moet je goed opletten!

Als een gesprek niet lekker loopt, gaat het meestal om interactie of gevoel. Benoem dat dan en probeer het vooral niet via de inhoud of procedure te lossen.

Tijdens een gesprek dat ik laatst met iemand voerde, leek het net of ik aan een dood paard zat te trekken. Best vermoeiend en demotiverend. Ik heb gevraagd hoe het kon dat ik dat gevoel kreeg. Deed ik wat verkeerd? Mijn gesprekspartner gaf aan moe te zijn van de afgelopen zware periode en dat hij aan het aftellen was tot de vakantie. Moe, moe, moe! Menselijk en begrijpelijk. Fijn om de verklaring te horen, het had immers ook aan mij kunnen liggen. Nu spreken we elkaar wel weer na de vakantie.

Soms is het eng om het gevoel bespreekbaar te maken, maar het is de enige manier om duidelijkheid te krijgen.

Herken je dit? Wat zou jij doen?

Jef

PS Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!