Luisteren - Afleiding - Lees deze verkooptip van ISTN.jpgAls je met een klant in gesprek bent, word je soms afgeleid door bepaalde zaken.  Schakel zoveel mogelijk deze afleidingen uit. Neem de klant bijvoorbeeld mee naar een rustige plek zodat je van de afleiding af bent en je fijn kan focussen op het gesprek.

Als dat niet kan, kan je de afleiding accepteren en eventueel benoemen. Dan snapt de klant dat je mogelijk wat vaker controlevragen stelt. Een andere optie die je hebt is om een vervolgafspraak te maken.

Afleidingen kunnen extern zijn, maar ook intern. Dan bedoel ik dat je vanwege iets er niet helemaal bij bent met je hoofd. Bijvoorbeeld heb je net een bericht gekregen dat het slecht gaat met je oma. Benoem dit en de klant zal begrip hebben, terwijl als je het niet benoemd had de klant misschien jouw gebrek aan concentratie negatief zou uitleggen.

Als verkoper moet je ervoor zorgen dat jij je niet laat afleiden en ook dat de klant niet afgeleid wordt. Gun de klant de rust die nodig is voor een koopbeslissing.

Laat jij je snel afleiden? 🤔

Jef van Wingerden

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!