Laat het AFDINGEN over aan de klant! Verlaag dus niet zelf je prijzen.
Helemaal verliefd stond ik naar een futuristische barbecue te kijken. Een gaaf apparaat dat werkte met een blokje hardhout en een blower in een roestvrijstalen koker. Ik was enthousiast de uitleg aan het lezen toen de verkoper het gesprek opende: “Hij mag wel voor de helft weg!”. Het eerste wat door mijn hoofd schoot was “Wat is er mis met dat ding?”. Maar al snel snapte ik dat er niks mis was met de barbecue, maar des te meer met de verkoper. Ik reageerde met de opmerking dat je dan nog van die zakken hardhouten blokjes nodig had. Die kreeg ik er ook bij. En batterijen. Kreeg ik er ook bij, zelfs twee setjes. Pfft, Sinterklaas bestaat! Hoe het met de verkoper afgelopen is weet ik niet, maar de barbecue is geweldig. Bij een andere verkoper had ik waarschijnlijk de volle prijs betaald!
Moraal van het verhaal: Laat het AFDINGEN aan de klant over. Je maakt met allerlei extraatjes of prijskortingen de klant alleen maar nerveus. De klanten die korting erg belangrijk vinden, vragen hier zelf echt wel om. Als jij ermee begint, zal je zien dat de klant korting erg lekker vindt en steeds meer wil.
Realiseer je ook dat afhankelijk van je branche 10% korting wel eens 50% van je winst kan betekenen. Zorg dat je dat weet wanneer je op een product of dienst verlies begint te maken en zorg ervoor dat je daar ver vanaf blijft! Geef ook nooit korting zonder er wat terug te vragen!