7 x heel GEWELDIG als verkoper
Zeven kansen om je te onderscheiden als verkoper!
- Je aanpassen aan de klant!
Soms heeft de klant tijd en behoefte aan een uitgebreid advies. Soms heeft de klant haast. De klant mag kiezen hoelang het gesprek duurt, dus jij moet je aanpassen aan de klant. Vraag eenvoudig wat de klant wil. - De werkelijke behoefte achterhalen.
Ook als de klant kiest voor een kort gesprek, zal jij als verkoper eerst de echte behoefte moeten achterhalen. Dit om te voorkomen dat jij een verkeerde oplossing biedt. Als je te weinig tijd hebt of te weinig informatie krjgt, wees dan voorzichtig met je advies. Soms kan een vervolgafspraak een beter idee zijn dan een snel verkochte verkeerde oplossing. - Een werkende oplossing bedenken.
De oplossing moet niet het probleem bedekken, maar de oorzaak van het probleem aanpakken. Let op, dit heeft zijn grenzen. Mijn kledingverkoper hoeft mij niet door te sturen naar de sportschool. - Eerlijk advies, soms nee verkopen.
Voorkom dat klanten boos terugkomen met klachten over niet werkende oplossingen. De winst van de ene verkoop weegt niet op tegen de negatieve referenties. Iemand die je weigert iets te verkopen omdat jij er niet achter kan staan, komt mogelijk in de toekomst terug. Je hebt het vertrouwen gewonnen. - Ook na de koop aandacht geven.
Na de verkoop klaar staan voor de klant, maakt veel meer indruk dan alleen voor de verkoop. - Niet flauw zijn bij problemen.
Mocht er toch iets fout zijn, los het dan ruimhartig op! Jouw naam en referenties zijn belangrijker! Een klant met een klacht die jij netjes opgeslost hebt, geeft jouw bedrijf een hogere waardering dan een klant zonder klachten! - Geen korting geven.
Om bovenstaande allemaal te kunnen doen, heb je winst nodig. Korting geven zorgt ervoor dat je ergens moet gaan beknibbelen. Niet doen dus. Stuur die klanten maar door naar je concurrent!
Hoe vaak ben jij geweldig? 🤔
PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!