Dit model is ontwikkeld door Michael Porter. Met dit model kun je het winstpotentieel van een markt bepalen. Het model kijkt veel verder dan de directe concurrentie! Je wordt immers van alle kanten beconcurreerd!
Leveranciers kunnen ook een concurrent worden, dus in de gaten houden of dit speelt is altijd verstandig. Hetzelfde geldt voor nieuwe toetreders en afnemers die opeens jouw product of diensten zelf gaan produceren of importeren. Maar ook substituten zijn altijd verleidelijk voor jouw klanten.
Wat moet je met dit model als verkoper?
Het zet je aan het denken over de diverse concurrentie waarmee je te maken hebt. Zorg ervoor dat je weet waarmee de klant jouw product of dienst vergelijkt! En zorg ervoor dat je alles weet van deze concurrenten! Maar zorg vooral dat je weet waarin jij je positief onderscheidt van de concurrentie! ?
Succes met het in kaart brengen van de concurrentie!
Succes met je gespreksvoorbereiding! Heb je er moeite mee? Maak dan een afspraak!
Jef van Wingerden
P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!
ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!