Op Paaszaterdag stond ik 4de in de rij bij de kassa bij de nieuwe Jumbo in ons dorp. En dat terwijl er maar één kassa open was! Op drukke Paaszaterdag, hoe verzin je het!
Deze grote Jumbo heeft slechts twee kassa’s maar wel negen zelfscankassa’s. Toen ik daar bij de opening iets over zei, kreeg ik als reactie dat de klant dat zo wil. Hum, ja soms, maar soms ook niet. Ik ben toch een beetje ouderwets lui mannetje, net als de eigenaar van de Jumbo, want die zie ik zijn eigen boodschapjes ook lekker door caissière laten afrekenen.
Hoe dan ook, als je in je supermarkt maar twee kassa’s hebt, heb je maar twee caissières nodig om alle kassa’s open te gooien. En zo niet het risico te lopen iemand die 4de in de rij staat gratis boodschappen te hoeven geven. Een van de zeven zekerheden van Jumbo!
De caissière van de kassa had op een gegeven moment door dat er een enorme rij voor haar kassa stond en verzocht om een extra kassa. Toen ik daar geholpen werd, vroeg ik vriendelijk of die regel van de 4de wachtende nog bestond, waarop de caissière antwoordde dat ze niet gezien had dat ik vierde was. “Maar ik wel!”, was mijn reactie. Ze vroeg aan de andere caissière of het klopte, reageerde niet meer naar mij en rekende zwijgend mijn boodschappen af. Ik kreeg geen “Ik wens u nog een fijne dag of fijne Paasdagen”, maar dus wel gratis boodschappen.
Jammer dat de schitterende zekerheid van Jumbo op deze wijze naar de klant gepresenteerd werd. Voelde een beetje als “Flik dit niet nog eens om te vragen!” Onnodig, omdat het aantal keren gratis boodschappen volgens mij best meevalt; de meeste mensen durven er niet om te vragen. Bovendien maakt Jumbo nog voldoende winst.
Om eerlijk te blijven, bovenstaand verhaal is een incident en hopelijk geen regel voor Jumbo. De caissière kan om een of andere reden toevallig een rothumeur gehad hebben en dat hebben we allemaal wel eens. Maar ik weet niet of de verhouding kassa’s en zelfscankassa’s echt succesvol is. Ik ga sowieso nooit meer naar die zelfscankassa’s want dan mis je de kans om 4de in de rij te staan.
Welk kassasysteem heeft jouw voorkeur?
Jef van Wingerden
Verkooptraining voor jouw verkopers: ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!