Succes in de verkoop is meestal het resultaat van flinke inspanning en doordacht werken. Volg deze 15 voorwaarden om ook succesvol te zijn!
-
- Discipline. Om het maximale te halen uit deze aanpak moeten we ons als team en als teamlid houden aan de afspraken rondom timing en inhoud.
- Blijf nadenken en volgen wat wel en wat niet of minder werkt. Laat de regels niet ons denken stop zetten.
- We moeten dit als team, dus met committent, willen uitvoeren. Het vergt inspanning die we willen afzetten tegen betere resultaten.
- Neem altijd de verantwoordelijkheid voor je eigen succes.
- Leer van succesvolle collega’s. Wat doen zij anders/beter?
- Wees goed voorbereid. Wat je ook doet op kantoor of bij de klant, neem de tijd om jezelf goed voor te bereiden, werk planmatig en gestructureerd.
- Wees altijd ruim op tijd. Ga op tijd weg, plan niet te krap tijd tussen afspraken.
- Te laat komen getuigd van onvoldoende discipline. Indien je toch te laat dreigt te komen, bel dan de klant! En natuurlijk niet pas een minuut van de tevoren!
- Focus je actief op verkoop, (bellen en bezoeken) in de succestijden wanneer de “markt open” is. Doe de overige zaken wanneer de “markt dicht” is (rapportage, administratie, adresselecties).
- Bel je agenda van achter naar voren vol. Als je bijvoorbeeld op maandag gaat bellen om je agenda te vullen, begin dan met het plannen van afspraken op donderdag en werk toe naar het begin van de week. Stel dat je de agenda niet genoeg vol krijgt aan het begin van de week dan heb je nog een mogelijkheid om extra belacties te ondernemen.
- Stel voor jezelf steeds heldere targets; aantal afspraken, aantal orders en omzet.
- Doe dit elke dag (het geeft je meer plezier en succes).
- Plan meer afspraken dan je op basis van je afspraak/call ratio nodig zou hebben voor je minimale target. Afspraken vallen uit en worden verzet.
- Iedere open plek in je agenda is een kans. Bel voor wat extra afspraken of benut een kans op een order door een “cold canvas”. Dat even binnenlopen werpt vaak extra vruchten af, vooral als je het ziet als een middel om je tijd nuttig te besteden. Raak nooit in paniek of gefrustreerd bij een lage score. Dit werkt absoluut tegen je als je je score wilt verbeteren. Frustratie klinkt door in je stem en tempert je enthousiasme, klanten merken dat aan je. Elke dag, elk uur, elk telefoontje is een nieuwe kans, grijp die kans en stel je in op winnen!
- Werk elke dag aan je verkoopgesprek. Reflecteer na elk gesprek: wat ging goed en wat kan beter. Zoek de oorzaak van een mislukt gesprek altijd eerst bij jezelf. Niets is zo makkelijk als de klant de schuld van het mislukken te geven. Mocht je gesprek willen verbeteren, maak eens een vrijblijvende afspraak om hier over te sparren! We helpen je graag.
Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief!